Manglende kunnskap om elevenes digital hverdag

22. desember 2010

ITUs rapport, Hvordan lykkes med utviklingen av digital kompetanse i videregående skole?, er skrevet med henblikk på en litt annen målgruppe, men problemstillingene er ikke ulike de en kan finne også innen høyere utdanning.

Til tross for stor satsing på kompetanseheving blant lærere og ledere innen bruk av IKT, opplever mange at de mangler kompetanse på viktige områder. Dette skyldes i stor grad at den digitale verden og de unges bruk av digitale verktøy utvikler seg meget raskt. Lærere og ledere opplever derfor et behov for kontinuerlig kompetanseutvikling. I diskusjonene på seminarene var det særlig manglende kompetanse på følgende områder som ble trukket fram:

  • Kompetanse om de unges digitale hverdag og mediebruk
  • Kompetanse i å utnytte elevenes digitale kompetanse, særlig innen bruken av web 2.0 teknologi, men også deres kompetanse i bruk av digitale verktøy til skapende virksomhet og deres evne til ”multitasking”.
  • Kompetanse til selv å bruke nye teknologiske løsninger som web 2.0
  • Kompetanse på etiske forhold knyttet til bruken av digitale verktøy, som nettvett, personvern, opphavsrettslige problemstillinger osv.
  • For lærerne i utøvelse av den ”nye” lærerrollen, som i større grad enn tidligere er preget av tilrettelegging for og veiledning av elevenes læring enn av undervisning som formidling.
Manglende kompetanse på disse områdene vil innebære økte digitale skiller mellom elevenes digitale hverdag i og utenfor skolen.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates - Banner image: Photo: Jon Hoem.