Utdanningsdirektoratet har utviklet et rammeverk for de fem grunnleggende ferdighetene digitale ferdigheter, muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne og å kunne skrive. Rammeverket er til bruk for læreplangrupper oppnevnt av Utdanningsdirektoratet.
Rammeverket for grunnleggende ferdigheter er et grunnlagsdokument som definerer de fem grunnleggende ferdighetene, skisserer deres funksjon og beskriver progresjonen av hver av dem på fem nivåer.
Rammeverket er utformet på et overordnet nivå, og det skal brukes som verktøy og referanse for å utvikle og revidere læreplaner for fag i Læreplanverket for Kunnskapsløftet og bidra til å synliggjøre de grunnleggende ferdighetene ut fra fagenes egenart og formål.
Hva er digitale ferdigheter?
Digitale ferdigheter vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser
hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver, innhente og behandle
informasjon, skape digitale produkter og kommunisere. Digitale ferdigheter innebærer
også å utvikle digital dømmekraft gjennom å tilegne seg kunnskap og gode strategier for
nettbruk.
Digitale ferdigheter er en viktig forutsetning for videre læring og for aktiv deltakelse i et
arbeidsliv og et samfunn i stadig endring. Den digitale utviklingen har endret mange av
premissene for lesing, skriving, regning og muntlige uttrykksformer. Derfor er digitale
ferdigheter en naturlig del av grunnlaget for læringsarbeid både i og på tvers av faglige
emner. Dette gir muligheter for nye læringsstrategier, men stiller også økte krav til
dømmekraft.
Ferdighetsområder i digitale ferdigheter:
Tilegne og behandle innebærer å kunne bruke ulike digitale verktøy, medier og ressurser
til å søke etter, navigere i, sortere, kategorisere og tolke digital informasjon
hensiktsmessig og kritisk.
Produsere og bearbeide innebærer å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser til
å sette sammen, gjenbruke, omforme og videreutvikle ulike digitale elementer til produkter, for eksempel sammensatte tekster.
Kommunisere innebærer å kunne bruke digitale verktøy, ressurser og medier til å
samarbeide i læringsprosesser, og til å presentere egen kunnskap og kompetanse til
ulike mottakere.
Digital dømmekraft innebærer å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser på en
forsvarlig måte, og å ha et bevisst forhold til personvern og etisk bruk av Internett.
Hvordan utvikles digitale ferdigheter?
Utvikling av digitale ferdigheter innebærer å lære seg å bruke digitale verktøy, medier og
ressurser. Videre innebærer det å benytte digitale verktøy, medier og ressurser til å tilegne seg faglig kunnskap og til å uttrykke egen kompetanse. I dette ligger det også en økende grad av selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale verktøy, medier
og ressurser ut fra bruksområdet
Udir.no
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar