Bedre læring med digitale læremidler

11. juni 2013

Lærere som er flinke til å bruke digitale læremidler får både mer motiverte elever, og bedre resultater. Det viser den største undersøkelsen som er gjort i Norge. Men mange lærere ikke vet hvordan de skal bruke det i undervisningen, og dermed er det tilfeldighetene som avgjør.

Anne Cathrine Gotaas, er en av lærerne som virkelig omfavner mulighetene i digitale verktøy. Hun lærer bort matte på videosnutter som hun legger ut på videoer på YouTube. Målet er at hun skal få mer tid til oppgaveløsning i timen, heller enn å stå ved tavla.

En forskningsrapport fra Universitetet i Bergen viser at lærere som bruker digitale løsninger i undervisningen får mer motiverte elever, og bedre resultater:

– Det er en del lærere som virkelig er flinke, bare så det er sagt, men det er mange som mangler kompetanse. Og de er det veldig viktig å hjelpe, sier forsker Rune Krumsvik ved Universitetet i Bergen.

Men undersøkelsen, kalt SMIL, viser også at 75 prosent av lærerne i videregående skole sier de ikke har etterutdanning i digital læring, og dermed er forskjellene enorme. Krumsvik mener derfor at skoleledere, lokale politikere og myndighetene må ta et felles ansvar for at kompetansen heves. 

– Digital kompetanse er et av de grunnleggende ferdighetene elevene skal lære i skolen. Da er det vesentlig at vi får et felles løft, mener han.

Kilde: TV 2 Nyhetene

Hovedfunn fra SMIL-studien
  • God klasseledelse er avgjørende for godt læringsutbytte i den digitale skolen.
  • Lærerens digitale kompetanse løfter elevenes læringsutbytte.
  • Teknologi og bruk av digitale verktøy er forankret både i læreplan og hos skoleeiers strategiplaner.
  • Det er et tydelig behov for at alle utdanningsprogram og fag blir dekket av det digitale læremiddelet NDLA (Nasjonal Digital Læringsarena).
  • Elevenes sosiale bakgrunn spiller en viktig rolle i bruksmønster og når det gjelder læringsutbytte av digitale læringsstrategier.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates - Banner image: Photo: Jon Hoem.