Flinke lærere bruker IKT

16. januar 2011

Med jevne mellomrom oppstår det diskusjoner i mediene om IKT-bruk i skolen. Diskusjonene får en del spalteplass, og speiler på mange måter diskusjoner på skolene og i sektoren, men synes i enkelte tilfeller å være utslag av kampanjejournalistikk.

For kort tid siden omtalte Klassekampen Skolefagsundersøkelsen 2009 under overskriften ”Lite å lære av data”. I forbindelse med artikkelen siteres førsteamanuensis Lars Vavik ved Høgskolen Stord/Haugesund på at ”flinke lærere velger bort IKT og finner heller andre, enklere måter å undervise på”. Klassekampen burde nok ha vært mer spesifikke på hvem som er informantene for undersøkelsen, nemlig lærere på ungdomstrinnet. Lærerne selvrapporterer om sin formelle og selvopplevde kompetanse, og undersøkelsen er slik sett ikke egnet til å si noe om elevenes opplevelse av læringsutbytte, eller om barnetrinn og videregående skole, verken hos lærere eller elever. Kan så Skolefagsundersøkelsen si oss noe om hva som kjennetegner "flinke lærere" på ungdomstrinnet?

Kilde: Senter for IKT i utdanningen - blogg

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates - Banner image: Photo: Jon Hoem.