Innholdsskisse

3. januar 2011

En høyst foreløpig innholdsskisse. Her vil ting komme til og trekkes ifra:
  1. Målene med prosjektet:
  2. Innhold
    1. I. Digitale verktøy i praksis
    2. II. IKT og digitale verktøy i et læringsperspektiv
    3. III. Oppgaver og veiledning
  3. Digitale verktøy i praksis
    1. Blogging
    2. RSS nyhetsvarling
    3. Sosial bokmerking
    4. Dokumentdeling
    5. Skjermopptak
    6. Innholdsdeling
    7. Rettigheter
    8. Læringsplattformer
  4. Litteraturliste



Målene med prosjektet:

Bidra til økt digital kompetanse, og derigjennom lette nettstudentenes studiehverdag.
  • Øke nettstudentenes kompetanse knyttet til bruk av IKT i læringsarbeidet i høyere utdanning.
  • Gi en grunnleggende teoretisk forståelsesramme for praktisk bruk av IKT i læringsarbeid.
  • Utvikle et poenggivende kurs (5 sp) i digital kompetanse.

Legge til rette for deling, gjenbruk og videreutvikling av de ressursene som utvikles i studiet
Publisere minst en faglig artikkel med erfaringer fra prosjektet.

Innhold

Utformingen av innholdet vil bli bygget opp primært med tanke på den enkelte nettstudents kompetansebehov. Vi ser imidlertid at digital kompetanse også er et område hvor også de som underviser kan ha nytte av å reflektere omkring hvordan en best legger til rette for læring via nettet. Vi vil derfor ha i bakhodet at både undervisningspersonale og studenter, som følger et studium ved et studiested, vil kunne ha nytte av deler av opplegget.

I. Digitale verktøy i praksis

Denne delen vil bli utviklet som et rent selvstudium, som skal kunne fungere uten veileder.

  • Hvordan arbeide effektivt og målrettet som nettstudent
    • arbeide alene
    • arbeide i samarbeid med andre

Gjennomgang og vurdering av ulike IKT verktøymed tanke på konkrete anvendelser i læringsarbeid. Hovedfokus på samarbeid, samhandlig og kommunikasjon.
Hvordan bruke "web 2.0"-verktøy i kombinasjon med LMSet
Personvern og kopirettigheter når en publiserer i det offentlige rom
Datakommunikasjon og sikkerhet.

II. IKT og digitale verktøy i et læringsperspektiv

Denne delen er tenkt som et tillegg til den I. og skal gi en teoretisk ramme for den praktiske tilnærmingen til verktøyene. Dette vil være fundamentet i selve det poenggivende studiet.

  • Hvordan påvirker digitale verktøy læringsmiljøet og det læringsarbeidet.
  • Hvilke muligheter og utfordringer innebærer IKT
  •  IKT som redskap for individuell og kollektiv læring
  • I hvilken grad kan studenter være medskapere av faglig innhold.

 III. Oppgaver og veiledning


Planlegging
Tid og stedfeste, koordinere arbeidsoppgaver, synliggjøre arbeidsfordeling, prosjektoppfølging

Produksjon
Verktøy for produksjon av forskjellige typer (multimediale) studentarbeider

Distribusjon
Hvordan publisere og dele

Integrasjon
Hvordan utnytte verktøyene i punktene 1 til 3 i forhold til en eventuell læringsplattform

Det vil bli utviklet et sett med oppgaver knyttet til del II. En ser imidlertid for seg at kurset skal kunne gjennomføres av andre med et annet oppgavesett, tilpasset andre undervisningsintitusjoners behov.

Digitale verktøy i praksis

Gjennomgang og vurdering av ulike IKT verktøy
Hvilke virkemidler er egnet til hva?
Hvordan kombinere tekst, bilde, video og lyd?
Gjennomgang av utvalgte verktøy med hovedfokus på samarbeid, samhandlig og kommunikasjon.
Samvirke mellom "nytt" og "gammelt" – Web 2.0 i kombinasjon med LMSet.
Personvern og kopirettigheter når en publiserer i det offentlige rom, datakommunikasjon og sikkerhet.

Til hver del vil det utarbeide ressuser i form av presentasjoner, skjermforelesninger (video), fagtekster, pensumreferanser og oppgaver.

Blogging


En blogg kan brukes til å føre en personlig logg over tanker, erfaringer eller synspunkter som man ønsker å dele med andre. Blogg er med på å skape en nettidentitet, alene eller sammen med andre.

Hvert ny artikkel i en blogg kalles en post eller innlegg. En post kan inneholde bilder og innpakket (embedded) funksjonskode for avspilling av lyd, video elelr animasjoner.

Vi introduserer Wordpress.com og Blogger.com, to brukervennlige tjenester som tilbyr en rekke maler, slik at en enkelt kan utforme bloggen slik at den har et tiltalende utseende. Man må ta stilling til hvilke rettigheter andre skal ha (lese, kommentere innlegg) og hvordan man tagger innlegg.

RSS nyhetsvarling

RSS er en enkel mekanisme for å bli varslet om aktivitet eller endringer på et nettsted uten å måtte besøke nettstedet for å sjekke. Forutsetningen er at disse nettstedene har mulighet for å gi RSS varsling.
De fleste nettlesere har innebygde RSS-lesere, men det er mer effektivt å bruke en egen dedikert RSS-leser. Disse finnes som nettbaserte tjenester (for eksempel Google Reader og Bloglines), men også som programvare du kan installere på din egen maskin.

Sosial bokmerking

Sosial bokmerking går ut på å lagre bokmerkene på Internett, via en nettbasert tjeneste. Det fins flere slike, men Delicious er spesielt populær.

En sosial bokmerkingstjeneste har en rekke fordeler sammenliknet med tradisjonell bokmerking: Bokmerkene er tilgjengelig uavhengig av maskin og nettleser, og de kan deles med andre. Tagger gjør det lett å finne frem blant egne og andres bokmerker.

Eksempler på mulige oppgaver:
Opprett konto på delicious.com
Legg til en "bookmarklet" for delicious i din egen nettleser
Lag bokmerke av noen websider. Skriv en kort beskrivelse og sett på tagger.
Legg til taggsky av dine bokmerker i margen på bloggen din

Opprett konto på wists.com
Legg til en "bookmarklet" for Wists i din egen nettleser
Lag bokmerke av noen websider. Sett på tagger.
Legg til en "bildefeed" i margen på bloggen din

Dokumentdeling

Dokumentdeling omhandler det å skrive og dele rapporter, presentasjoner og andre former for dokumenter.
Tradisjonelt sender man e-poster til hverandre med dokumenter som vedlegg. Dette oppfattes som ennkelt, og e-posten kan fungere som et slags arkiv. Men dette egner seg best dersom det er ferdige dokumenter som skal distribueres. Dersom det er dokumenter under utvikling, og hvor flere skal bidra inn i samme dokument, får redaktøren en stor jobb. Redaktøren må få alle bidrag tilbake og skrive dem inn i et nytt felles dokument, som igjen sendes ut på nye runder. En variant av en slik distribusjonsløsning er å legge dokumenter ut på en felles tilgjengelig webside og sørge for at deltakerne blir varslet om nye versjoner (e-post eller RSS).

Eksempler på mulige oppgaver:

Opprett et tekstdokument med Google docs
Lage en presentasjon
Lag et regneark, koblet til et skjema

Skjermopptak

Særlig med tanke på hvordan studenter kan benytte dette ved oppgavebesvarelser.

Jing, Screencast-o-matic

Eksempler på mulige oppgaver::

Lag en kort skjermvideo, og del denne via Vimeo eller Youtube

Innholdsdeling

Flickr, Vimeo og YouTube er gode eksempler på tjenester som legger opp til innholdsdeling, både for de som vil legge ut innhold og de som vil finne noe de kan benytte i egne læringsressurser.
Publisering av lyd

Eksempler på mulige oppgaver:
Flickr
Finn et egnet Flickr-bilde og lim inn på bloggen i et nytt innlegg
Søk etter en film og inkluder denne på bloggen din
YouTube og Vimeo
Publiser video, eventuelt for embedding i egen blogg eller nettsted.

Rettigheter

Introduksjon til opphavsrett. Hva kan brukes?
Lisensregimer, som Creative Commons
Hvordan finne materiale?
Problemstillinger knyttet til personvern og nettsikkerhet

Læringsplattformer

Fronter
ITs-Learning
Andre

Litteraturliste

Kun foreløpig, her vil det tilføyes og strykes. Litteraturlisten er tenkt som et utgangspunkt for et pensum i det studiepoengivende kurset.

CIBER (2008) : "Information Behaviour of the Researcher of the Future" ('Google Generation' project) Executive Summary
URL: http://www.ucl.ac.uk/infostudies/research/ciber/downloads/ggexecutive.pdf
Hoem, Jon & Schwebs, Ture (2004): "Personal Publishing and Media Literacy", IFIP World. Conference on Computers in Education (WCCE 2005)
URL: http://infodesign.no/artikler/personal_%20publishing_media_literacy.pdf
Hoem, Jon & Schwebs, Ture (2010): Tekst 2 null, Universitetsforlaget
Lenhart, A., Madden, M., Rankin Macgill, A., and Smith, A. (2007), Teens and social media.
URL: http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_Teens_Social_Media_Final.pdf
Lenhart, A., Madden, M., Rankin Macgill, A., and Smith, A. (2007): Writing, Technology and Teens
URl: http://www.pewinternet.org/pdfs/PIP_Writing_Report_FINAL3.pdf
Otnes, Hildegunn (2003): "Arkivskuff eller læringsarena? Lærings- og dokumentasjonssjanger i digitale mapper".
URL: http://www.itu.no/Emnekategori/1083650082.59/1083582462.18
Spiro, Lisa (2008): "Is Wikipedia Becoming a Respectable Academic Source? "
URL: http://digitalscholarship.wordpress.com/2008/09/01/is-wikipedia-becoming-a-respectable-academic-source/
UHR (2005): "Åpen tilgang til vitenskapelige artikler"
URL: http://www.uhr.no/documents/05_29_Brev_medl.inst._pne_arkiver.doc
Walker, Jill (2004): Weblogs: Learning in Public
URL: https://bora.uib.no/bitstream/1956/1841/1/Walker-Weblogs-LearningInPublic.pd f
Wenger, Etienne (1998) Communities of Practice. Learning as a social system, Systems Thinker,
URL: http://www.co-i-l.com/coil/knowledge-garden/cop/lss.shtml
Wenger, Etienne (udatert): "Communities of Practice"
URL: http://www.ewenger.com/theory/

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates - Banner image: Photo: Jon Hoem.