- Læreren trenger en kompetanse til å inngå i en sosial relasjon med enkeltelever
- Læreren trenger kompetanse til å lede klassens undervisningsarbeid gjennom å være en synlig leder som over tid støtter elevene slik at de selv kan formulere regler som de følger.
- Læreren trenger didaktisk kompetanse i relasjon til undervisningens innhold.
Denne rapporten fremhever at bruk av e-læring alene eller bruk av e-læring i kombinasjon med tradisjonell undervisning kan ha positiv betydning på læring og prestasjoner sammenlignet med tradisjonell undervisning. Men samtidig påpeker de at e-læring er vesentlig forskjellig fra tradisjonell undervisning på en rekke områder. Det kan være forskjeller i pedagogisk tilrettelegging, oppfølging av elever og tidsbruk.
Internasjonalt har det også vært problematisering knyttet til det å kartlegge gode lærere, f. eks.
Building a Better Teacher
http://www.nytimes.com/2010/03/07/magazine/07Teachers-t.html?pagewanted=all
Teach for America:
http://www.teachforamerica.org/about/research.htm
What makes a great teacher?
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2010/01/what-makes-a-great-teacher/7841/
Kilde: Senter for IKT i utdanningen - blogg
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar