Lærerens kompetanse henger sammen med digital kompetanse

16. januar 2011

I 2008 utførte Dansk Clearinghouse en studie for Kunnskapsdepartementet for en ”undersøkelse av hvilke lærerkompetanser som kan øke elevenes læring”. Her trekkes tre sentrale forhold med betydning for elevenes læring frem:
  1. Læreren trenger en kompetanse til å inngå i en sosial relasjon med enkeltelever
  2. Læreren trenger kompetanse til å lede klassens undervisningsarbeid gjennom å være en synlig leder som over tid støtter elevene slik at de selv kan formulere regler som de følger.
  3. Læreren trenger didaktisk kompetanse i relasjon til undervisningens innhold.
En metaanalyse av læringseffekt av e-læring utført av U.S. Departement of Education (Means m.fl. 2009) viser at bruk av teknologi og nye medier kan ha positiv betydning på læring og prestasjoner.

Denne rapporten fremhever at bruk av e-læring alene eller bruk av e-læring i kombinasjon med tradisjonell undervisning kan ha positiv betydning på læring og prestasjoner sammenlignet med tradisjonell undervisning. Men samtidig påpeker de at e-læring er vesentlig forskjellig fra tradisjonell undervisning på en rekke områder. Det kan være forskjeller i pedagogisk tilrettelegging, oppfølging av elever og tidsbruk.

Internasjonalt har det også vært problematisering knyttet til det å kartlegge gode lærere, f. eks.

Building a Better Teacher
http://www.nytimes.com/2010/03/07/magazine/07Teachers-t.html?pagewanted=all
Teach for America:
http://www.teachforamerica.org/about/research.htm

What makes a great teacher?
http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2010/01/what-makes-a-great-teacher/7841/


Kilde: Senter for IKT i utdanningen - blogg

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates - Banner image: Photo: Jon Hoem.